A Critique on Interpreting Will Evidences in Jurisprudence

Document Type : Research (Normal Review)

Author

Payam-e Noor University of Tehran

Abstract

A Critique on Interpreting Will Evidences in Jurisprudence

 Abstract
As its nature depicts, will is considered among the rare concepts raised in central and general topics of different social sciences such as law. Analyzing the legal identity of will is infeasible given it is not studied in other sciences, namely, philosophy, Islamic theology, psychology and ethics. Specifically, we need to know that there is a significant relationship between the role of will in such sciences and the legal and jurisprudential issue of will. Analyzing will with the help of such sciences is a novel phenomenon. Moreover, such an approach would end in a) getting to know the confinement of the will theory with the help of an ethical and a philosophical analysis of will b) a better statement of rules and effects of will and analyzing its defects with the help of a mental analysis of the will, and c) justifying the stablished separation between intention and satisfaction with the theological analysis of the will; an approach which states will in its confinement framework comprehensively in one way and will not approach will vs. ethics and other mandatory expediencies such as order as an omnipotent phenomenon on the other hand, contrary to the broad and dominant perspectives of the supreme Islamic jurists.

Highlights

  1. قرآن کریم.
  2. آخوند خراسانی، محمدکاظم. (بی‌تا). کفایة الاصول. بی‌جا: آل‌البیت للاحیاء التراث.
  3. آخوندی، روح‌الله. (۱۳۹۰) اشتباه در موضوع قرارداد با مطالعۀ تطبیقی در حقوق فرانسه و انگلیس. تهران: دانشگاه امام‌صادق‌(علیه‌السلام).
  4. برنجکار، رضا. «اراده و تأثیر آن در کیفر جرم از دیدگاه ارسطو»، مجلۀ مجتمع آموزشی عالی قم، پاییز۱۳۸۰، س۲. ش۳.
  5. برنجکار، رضا. «ماهیت اراده در آثار اسپینوزا». نامۀ مفید، ۱۳۸۳، ش۴۱.
  6. توکلی، غلام‌حسین. «کی‌یرکگور و اراده‌گروی»، نامۀ مفید، ش۲۸.
  7. جعفری لنگرودی، محمدجعفر. (۱۳۷۸). دورۀ حقوق مدنی؛ حقوق تعهدات. تهران: کتابخانۀ گنج دانش.
  8. حجتی بروجردی، بهاءالدین. (۱۴۱۲). حاشیه بر کفایة الاصول؛ تقریرات بروجردی. قم: انصاریان.
  9. حسن‌زادۀ آملی، حسن. (۱۳۸۷). خیرالاثر در رد جبر و قدر. قم: بوستان کتاب.
  10. خمینی، سیدمصطفی (۱۳۷۶). تحریرات فی الاصول. قم: مؤسسۀ تنظیم و نشر آثار امام‌خمینی(رحمه‌الله).
  11. خمینی، روح‌الله (۱۳۶۲). طلب و اراده. ترجمه و شرح احمد قهری. تهران: علمی و فرهنگی.
  12. سبزواری، هادی. (بی‌تا). شرح منظومه. قم: دارالعلم.
  13. سلیمانی، فاطمه. «بررسی ارادۀ انسان از دیدگاه متکلمان و فلاسفۀ اسلامی»، مشکوة النور، ش۳۰-۳۱.
  14. شهیدی، مهدی. (۱۳۷۷). تشکیل قراردادها و تعهدات. ج۱. تهران: حقوق‌دان.
  15. صفایی، سیدحسین. (۱۳۸۲). دورۀ مقدماتی حقوق مدنی، قواعد عمومی قراردادها. ج۲. تهران: میزان.
  16. طباطبایی حکیم، سیدمحسن. (۱۴۰۸). حقائق الاصول. قم: بصیرتی.
  17. طباطبایی یزدی، محمدکاظم. (۱۴۲۴). عروة ‌الوثقی. قم: نشر اسلامی.
  18. عاملی، زین‌الدین‌بن‌علی. (بی‌تا). مسالک الافهام فی شرح شرایع الاسلام. ج۲. قم: بصیرتی.
  19. قاسم‌زاده، سیدمرتضی. «تجزیه‌وتحلیل مفهوم عنصر روانی جرم»، دیدگاه‌های حقوقی، ۱۳۷۷، ش۱۰-۱۱.
  20. قنواتی، جلیل و دیگران. (۱۳۷۹). حقوق قراردادها در فقه امامیه. ج۱. تهران: سمت.
  21. کاظمی خراسانی، محمدعلی. (۱۴۰۹). فوائد الاصول؛ تقریرات نائینی. ج۱. قم: نشر اسلامی.
  22. کاتوزیان، ناصر. (۱۳۷۶). قواعد عمومی قراردادها. ج۱. تهران: شرکت سهامی انتشار و بهمن برنا.
  23. محسنی، سعید. (۱۳۸۶). اشتباه در شخص طرف قرارداد با مطالعۀ تطبیقی در فقه اسلامی، حقوق ایران و فرانسه. به‌راهنمایی حمید بهرامی احمدی. تهران: امام‌صادق‌(علیه‌السلام).
  24. محمدرضایی، محمد. «ارادۀ خیر از دیدگاه کانت»، مجلۀ مجتمع آموزشی عالی قم، ۱۳۷۸، س۱، ش۳.
  25. مظفر، محمدرضا. (۱۳۷۰). اصول الفقه. ج۱. قم: دفتر تبلیغات اسلامی حوزۀ علمیۀ قم.
  26. مفید، محمدبن‌نعمان. (۱۴۱۷). المقنعة. قم: نشر اسلامی.
  27. مقیمی، گیتا. «بررسی تحلیل اراده و آزادی اراده از دیدگاه توماس اکوئیناس»، نامۀ مفید، ۱۳۸۲، ش۳۶.
  28. ملاصدرا، محمدبن‌ابراهیم. (۱۳۶۸). اسفار اربعه. ج۴ و ۶. قم: مصطفوی.
  29. ــــــــــــــــــــــــــــــــــ. (۱۴۲۸). خلق الاعمال. ترجمۀ علی بابایی. تهران.
  30. منتظری، حسین‌علی . (۱۴۱۵). نهایة الاصول؛ تقریرات آیت‌الله بروجردی. ج۱. بی‌جا: تفکر.
  31. موسوی، سیدمحمدصادق. (۱۳۸۲). مبانی نظری جهل و اشتباه و آثار آن بر اعمال حقوقی. تهران: امیرکبیر.

  Flour, Jacques et Aubert, Jean. Luc et Savaux, Éric. (2002). Les obligations; L'acte juridique. Armand Colin, Delta, 2e édition.

Ghestin, Jacques. (1971). La notion d`erreur dans le droit positif actuel. Paris: R. Pichon et R. Durand - Auzias.

 Ripert, Georges. (1949). La règle morale dans les obligations. L.G.D. 4e édition.

 Psychologsadra. blogfa.com/ post-36. Aspx

 

Keywords


Article Title [العربیة]

نقد لموضوع تلقی الإرادة فی الفقه

Abstract [العربیة]

تعتبر الارادة حسب ماهیتها الخاصة من المفاهیم المعدودة ذات المباحث الواسعة النطاق و الخطیرة فی العلوم الاجتماعیة المختلفة، و منها علم الحقوق. لایمکن تحلیل ماهیة الارادة التشریعیة دون دراستها فی العلوم المختلفة، و خاصة الفلسفة و الکلام و علم النفس و الأخلاق، و لاسیّما أنّ بین مباحث الإرادة فی هذه العلوم و بین المباحث الفقهیة و التشریعیة، علاقات وثیقة. و فضلاً عن حدائة تحلیل الارادة استمداداً بهذه العلوم، فانّ هذا الاتّجاه یبعث على ما یلی:



معرفة محدودیة نظریة الارادة باستعانة التحلیل الفلسفی و الأخلاقی للإرادة. 2-توضیح أحکام و آثار الارادة و عیوبها بصورة أفضل من خلال الاستعانة بالتحلیل النفسی للإرادة. 3- تبریر التفریق بین القصد و الرضا بواسطة التحلیل الکلامی للإرادة. وهذا الاتجّاه یبیّن بنحو جامع الارادة فی إطار محدودیاتها من جهة، و یخالف من جهةٍ أُخرى رأی أغلب الفقهاء فی خصوص نظریة الارادة، إذ لایرى الارادة مطلقة الید إزاء الأخلاق و سائر المصالح اللازمة الرعایة کالنظم مثلاً.

Keywords [العربیة]

  • الارادة
  • ماهیة الارادة
  • عیوب الارادة
  • محدودیة الارادة و الأخلاق

به فایل Pdf مراجعه کنید.