نوع مقاله : پژوهشی (داوری عادی)
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری، گروه فقه و مبانی حقوق، دانشکده الهیات، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
2 دانشیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد
3 عضو هیئت علمی گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
In confrontation with the standpoint of positivist school of thought who believe in “the perpetrator”, there are two spectrums of Islamic teachings: a) human beings enjoy a pure nature and he is responsible for the purposeful and intentional behavior he reflects, and b) bliss and adversity lie in human’s nature and according to some rulings, an individual is deprived of some rights and advantages. The teachings of the second spectrum are in line with the positivist point of view. One of the challenging instances of religious status a person may face with is the birth from the illegitimate intercourse. The majority of jurisprudents believe that a “bastard” is deprived of some social rights such as the issue of inheritance from his/her parents. Thus, such a person does not inherit from his parents and vice versa. This paper has studied the rule of a bastard’s inheritance by analyzing and criticizing different proposed proofs using a descriptive-analytical method and a problem-solving perspective. It is conclude that none of the available documentations of the customary injunctions given by scholars does not clearly prove that a bastard cannot inherit his/her parents, but the majority of Qur’anic verses, transmitted traditions and rational indications have clearly stated that such a person can inherit his parents. However, whether parents, namely father, can inherit their bastard offspring or not is strongly under question.
کلیدواژهها [English]
عنوان مقاله [العربیة]
عدم إرث الولد غیر الشرعی من أبویه الحقیقیین دراسة نقدیة
چکیده [العربیة]لدینا فرضان من التعلیمات فی النظام الإسلامی إزاء رؤیة المدرسة الوضعیة (الإثباتیة) التی تذهب إلی کون المجرم مجرماً بالفطرة: الأولی: یتمتع البشر بالفطرة و الجبلة النقیة، وهم مسؤولون جمیعاً عن سلوکهم المعلوم و المقصود؛
2) أنّ السعادة والشقاء أمر ذاتی للبشر وأن بعض الأحکام تحرم الفرد من بعض الحقوق و الإمتیازات دون اختیاره.
و تتفق تعلیمات الفرض الثانی مع الرؤیة الوضعیة، و من مصادیق المثیر للجدل الموقف الشرعی لمن ولد من رابطة غیر شرعیة. و المشهور بین العلماء أنهم یرون ولد الزنا یحرم من تولیه بعض الأمور و الحقوق الإجتماعیة، و منها أنّه لایرث أبویه، و لایرث أحدهما من الآخر.
یتناول هذا البحث دراسة الحکم المذکور بنهج وصفی تحلیلی و بنظرة محوریة لهذه المسألة، و یستنتج بعد تحلیل الأدلة و نقدها أنّ ما استند إلیه القول المشهور لایثبت بوضوح مدّعی عدم وراثة الولد غیر الشرعی من أبویه أبداً، و أمّا وراثة الأبوین – و خاصّة الأب- من ولد الزنا فمحلّ شکّ و ارتیابٍ.
کلیدواژهها [العربیة]