بازخوانی دیدگاه امام خمینی ره در باب حکم فقهی غیبت مخالفان

نوع مقاله: پژوهشی (داوری عادی)

نویسندگان

1 گروه آموزشی فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران

2 گروه آموزشی فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران

10.22081/jrj.2016.20955

چکیده

برخی افراد با دستاویزقراردادن پاره‌ای از عبارات امام‌خمینی1 در برخی کتب فقهی ایشان، راجع به جواز غیبت مخالفان و اختصاص حرمت غیبت به مؤمنان در معنای اخص آن، سعی در تخریب چهره ایشان و به تبع آن تضعیف آموزه‌های ناب مکتب شیعی دارند. نوشتار حاضر با بازخوانی آرای ایشان بر آن است که اگرچه ایشان در دوران قبل از انقلاب و در آرای اولیه‌‌ خود در حرمت غیبت، قید «ایمان» را لازم دانسته‌اند؛ اما اصولاً نمی‌توان این نظر را دیدگاه مذهب امامیه و همچنین نظر نهایی ایشان در مسئله تلقی نمود؛ زیرا بررسی آرای ایشان پس از انقلاب و در دوران رهبری جامعه‌ اسلامی نشان می‌دهد که ایشان قایل به حرمت غیبت نسبت به همه مسلمانان شده است. بنابراین از آنجا که سخن آخرین هرکس نظر نهایی وی تلقی می‌گردد، باید رأی نهایی ایشان در باب غیبت را، حرمت عام آن نسبت به همه‌ افراد دانست.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Imam Khomeini’s Viewpoint on the Permissibility of Jurisprudential Percepts of Backbiting the Opponents Revisited

نویسندگان [English]

  • Ali Mohammadian 1
  • Mohammad Taqi Fakhlaee 2
  • Mohammad Reza Elmi 2
1 Department of Jurisprudence, Faculty of Theology, Ferdowsi University of Mashhad (FUM), Mashhad, Iran
2 Department of Jurisprudence, Faculty of Theology, Ferdowsi University of Mashhad (FUM), Mashhad, Iran
چکیده [English]

Lately, some people have misused some parts of Imam Khomeini’s sayings expressed in some of his jurisprudential books on the permissibility of backbiting the opponents in general, and on sanctity of backbiting the believers in specific. They attempted to injure Imam Khomeini’s reputation and to deteriorate the pure Shiite teachings. Revisiting Imam Khomeini’s opinions, the present writing has concluded that although he expressed his early opinions before the Islamic revolution on the sanctity of backbiting, the criterion of “belief” is compulsory. However, this standpoint could not be known as Imamiyeh’s Sect ideology and could not be considered as Imam Khomeini’s resolute view as well. Studying Imam Khomeini’s perspectives after the Islamic Revolution and the period of his leadership to the Islamic Society reveals that his Excellency expressed very strong views occasionally maintaining backbiting a Muslim is prohibited. As a person’s latest saying would be known as his recent and absolute opinion, we should consider Imam Khomeini’s final attitude on backbiting applicable to the public and general.        

کلیدواژه‌ها [English]

  • backbiting
  • opponents
  • Islam
  • Faith