نوع مقاله : پژوهشی (داوری عادی)
نویسندگان
1 دانشیار رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه ایلام (نویسنده مسئول)
2 استادیار رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه مازندران
3 دانشجوی دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه مازندران
چکیده
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
Tajarri means disagreement with legal or intellectual proofs without any disagreement with the fact. Tajarri is among the subject that finds different entities based on the approach taken to it, but as this subject is discussed in the principle of jurisprudence, there might be different views and rulings by the Osūli scholars on that. Muhaqeq Khorāsāni maintains that tajjari is illegal and the one who does so deserves punishment. To support his claim, he mentions some proofs and believes that the motejarri is obliged to do so and Muhaqeq examines the arbitrariness of freewill and determination and he also studies the dimensions of human’s proximity and distance to his lord to shed more lights on this issue. On the contrary to what Muhaqeq has mentioned, having examined the nature of tajarri, Imam Khomeini is of the opinion that motejarri has committed no illegal act and does not deserve any punishment. Thus, he has criticized Muhaqeq by proposing this criterion. Deploying a descriptive-analytical method, the authors have approved the jurisprudential nature
of tajarri and approved that Imam Khomeini’s approach to this issue is more authentic on his dispute with Muhaqeq Khorāsāni.
Key words: Tajarri, freewill, authority, multiplicity of punishments, Muhaqeq Khorāsāni, Imam Khomeini
کلیدواژهها [English]
عنوان مقاله [العربیة]
قراءة نقدیة فی رؤیة المحقق الخراسانی عن التجری علی أساس آراء الإمام الخمینی ره
چکیده [العربیة]التجریهومخالفةالحجةالشرعیةأوالعقلیةدونمخالفةالواقع وهومنالمسائلالتیلهاماهیةمختلفة ً اعتماداعلیطبیعةالنظرالیها،لکنبماأنها
ُیتطرقإلیهافیعلمأصولالفقه،فقداختلفالاصولیونفیحکمها.
فقدیریالمحققالخراسانی بحرمتهواستحقاقالعقابلمنارتکبه ً استنادابأدلة
متعددة.ویشیرإلیالمباحثالدخیلةوالمرتبطةفیهذاالبحثکمسألةعدماختیاریة
الفعلالمتجری،دراســـةاختیاریةمسألةالإرادةأوعدمها،وکذلکدراسةمسألةقرب
الإنسانأوبعدهعنساحةالمولی.
وعلیالنقیضمنهذاالرأی،یریالإمامالخمینیبعدالتدقیقفیماهیةالتجری،
بعدمحرمةالتجریوعدماستحقاقالعذابللفردالمتجری،منتقدابذلکرأیالمحقق
الخراسانیفیالمسألة.
یؤیدالمقالیفیدراستههذهالتیکتبهابطریقةتوصیفیة–تحلیلیة،صحةرأیالإمام
الخمینیوإمعانهفیالمسألة،معقبولهبأنماهیةالتجریفقهیةولاالصولیة.
کلیدواژهها [العربیة]
به فایل PDF مراجعه نمایید