نوع مقاله : پژوهشی (داوری عادی)
نویسنده
استادیار دانشگاه باقرالعلوم و عضو هئیت علمی مرکز تخصصی آخوند خراسانی مشهد- ایران
چکیده
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
نویسنده [English]
Shaykh ‘Abd al-Karīm Ḥāʼirī-Yazdī has dealt with the subject of tajarrī (attempt to commit a sin) in a relatively short discussion in his uṣūlī book, Durar al-Fawāʼid. He has argued on the lack of legal (shar’ī) prohibition and the lack of moral evil (qubḥ) of tajarrī, as well as the lack of deserving punishment of tajarrī. His jurisprudential argument on the lack of legal prohibition of tajarrī is not supported by verses of the Holy Qurʼān and aḥadīth (narrations), but rather a quasi-rational-inductive argument that is interesting in its own way. This argument, in addition to significant methodological aspects, has significant dimensions from a philosophical point of view, especially from the point of view of practical philosophy. This article tries to formulate and then evaluate his argument, after a rather short introduction explaining the nature of tajarrī
کلیدواژهها [English]
عنوان مقاله [العربیة]
دراسة استدلال الشیخ عبد الکریم الحائری الیزدی على عدم الحرمة الشرعیة للتجری
چکیده [العربیة]تناول الشیخ عبد الکریم الحائری الیزدی مسألة التجری ببحث قصیر نسبیا فی کتابه الأصولی دُرَر الفوائد، واستدل على عدم الحرمة الشرعیة وعدم القبح الأخلاقی للتجری وکذلک على عدم استحقاق المتجری للعقاب، ولم یستند استدلاله الفقهی على عدم الحرمة الشرعیة للتجری على الآیات والروایات بل کان استدلالا شبه عقلی -استقرائی، وهو أمر ملفت ومثیر للاهتمام، ومضافا إلى الجانب المنهجی فیه یحمل هذا الاستدلال أبعاد مهمة من الناحیة الفلسفیة ولاسیما من منظور فلسفة العمل، وقد حاولنا فی دراستنا هذه بعد مقدمة لیست بالقصیرة حول بیان معنى التجری صیاغة وتقریر استدلال الشیخ الحائری ومن ثمّ نقده وتحلیله.
کلیدواژهها [العربیة]
در دست اقدام...