اصل اولی تقدّم حق الناس برحقّ اللّه در تزاحم

نوع مقاله : پژوهشی (داوری عادی)

نویسنده

دانشیار گروه فلسفه فقه و حقوق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی؛ قم ، ایران

چکیده

تقدم یا عدم تقدم حق الناس بر حقّ اللّه، یکی از مباحث اصولی باب تزاحم است که دربارۀ تقدم حقّ اللّه بر حق الناس یا بالعکس پنج احتمال مطرح شده است: تقدم حقّ اللّه بر حق الناس به شکل موجبۀ کلیه، تقدم حق الناس بر حقّ اللّه به شکل موجبه کلیه، اصل اولی تقدم حقّ اللّه بر حق الناس، اصل اولی تقدم حق الناس بر حقّ اللّه و نبود قاعدۀ کلی و اصل اولی و مراجعه به ادله و شواهد در هر مورد. بحث کاملی در علم اصول دربارۀ این موضوع انجام نشده است. پرسش اصلی این است که کدام‌یک از این احتمالات موجه است؟ هدف مقاله نقد و بررسی علمی ادلۀ این احتمال ها به شیوه‌ای علمی است تا پس از اثبات، در فقه به­کار گرفته شود. به اعتقاد نگارنده، دلیل‌های معتبر احتمال چهارم را پشتیبانی می‌کند و تنها دیدگاه موجه است که این خود از نوآوری‌های این مقاله به شمار می‌آید. همچنین طرح دو احتمال سوم و چهارم و فراهم آوردن برخی ادله و تقریرها برای احتمال چهارم و نقد ادلۀ دیگر از دیگر نوآوری‌های مقاله است؛ اما دلیل‌های دیگر احتمال ها ، مخدوش است. یافتۀ اصلی مقاله این است که اصل اولی تقدم حق الناس بر حقّ اللّه است؛ بر اساس این اصل به غیر مواردی که دلیل معتبری بر اهمیت بیشتر خصوص یک حقّ اللّه وجود داشته باشد، هنگام تزاحم حق الناس و حقّ اللّه، اصل بر تقدم حق الناس بر حقّ اللّه است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Principle of Priority in the Conflict Between Rights of Individuals and Rights of Allāh

نویسنده [English]

  • Saeid Ziyaei Far
Department for Philosophy of Jurisprudence and Law, Islamic Sciences and Culture Academy
چکیده [English]

The precedence or non-precedence of the rights of individuals (ḥaqq al-nās) over the rights of God (ḥaqq Allāh) is one of the key uṣūlī issues in the chapter on conflict (taʿāruḍ). Regarding whether the rights of God take precedence over the rights of individuals or vice versa, five possibilities have been proposed:
1)       The absolute precedence of the rights of God over the rights of individuals (mūjib al-kullī);
2)       The absolute precedence of the rights of individuals over the rights of God (mūjib al-kullī);
3)       The default principle (al-aṣl al-awwalī) favouring the precedence of the rights of God over the rights of individuals;
4)       The default principle favouring the precedence of the rights of individuals over the rights of God;
5)       The absence of a general rule or default principle, necessitating reference to evidence and context in each case.
A comprehensive discussion on this subject has not yet been conducted within the science of Uṣūl al-Fiqh. The primary research question is: which of these possibilities is most justified? The aim of this study is to critically and scientifically evaluate the evidence supporting these possibilities, with the intention that the findings may be applied in Islamic jurisprudence (fiqh).
According to the author, conclusive evidence supports the fourth possibility as the only justifiable view, a position which itself constitutes one of the innovations of this study. Additionally, the proposition of the third and fourth possibilities, the provision of various evidence and interpretations in support of the fourth possibility, as well as the critique of the evidence for the other possibilities, are among the other innovations of this research. The evidence supporting the other possibilities is considered flawed. The main finding of this study is that the default principle favours the precedence of the rights of individuals over the rights of God.
According to this principle, in cases of conflict between the rights of individuals and the rights of God, the default presumption is the precedence of the rights of individuals, except where there is valid evidence indicating the greater importance of a specific right of God.




 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Rights of God
  • Rights of Individuals
  • General Rule
  • Default Principle
  • Conflict
  • The Important and the Most Important

عنوان مقاله [العربیة]

أصل التقدم فی التزاحم بین حق الناس وحق الله

چکیده [العربیة]

یُعدّ تقدیم حق الناس على حق الله أو عدم تقدیمه، أحد المباحث الأصولیة فی باب التزاحم. وقد طُرحت خمسة احتمالات بخصوص تقدیم حق الله على حق الناس أو العکس:
تقدیم حق الله على حق الناس على نحو موجبة کلیة.
تقدیم حق الناس على حق الله على نحو موجبة کلیة.
الأصل الأولی هو تقدیم حق الله على حق الناس.
الأصل الأولی هو تقدیم حق الناس على حق الله.
عدم وجود قاعدة کلیة أو أصل أولی، بل الرجوع إلى الأدلة والشواهد فی کل حالة.
لم یتم بحث هذا الموضوع بشکل کامل فی علم الأصول. والسؤال الرئیسی هو: أی من هذه الاحتمالات هو الأرجح؟ تهدف هذه المقالة إلى نقد وبحث أدلة هذه الاحتمالات بطریقة علمیة، حتى یمکن تطبیقها فی الفقه بعد إثباتها.
یرى الکاتب أن الأدلة التامة تدعم الاحتمال الرابع، وهو الرأی الوحید المرجح، ویُعدّ هذا من ابتکارات هذه المقالة. کما أن طرح الاحتمالین الثالث والرابع، وتقدیم بعض الأدلة والتقریرات للاحتمال الرابع، ونقد أدلة الاحتمالات الأخرى، هی أیضًا من ابتکارات المقالة. أما أدلة الاحتمالات الأخرى فهی محل خدش.
النتیجة الرئیسیة للمقالة هی أن الأصل الأولی هو تقدیم حق الناس على حق الله. واستنادًا إلى هذا الأصل، عند تزاحم حق الناس وحق الله، یکون الأصل هو تقدیم حق الناس على حق الله، إلا فی الحالات التی یوجد فیها دلیل معتبر على أهمیة أکبر لخصوصیة حق من حقوق الله.

کلیدواژه‌ها [العربیة]

  • حق الله
  • حق الناس
  • القاعدة الکلیة
  • الأصل الأولی
  • التزاحم
  • الأهم والمهم

به فایل Pdf مراجعه نمایید.

  1. *قرآن کریم

    1. ابن بابویه، محمد (شیخ صدوق). (1362). الخصال. قم: موسسه النشر الاسلامی.
    2. ابن بابویه، محمد (شیخ صدوق) . (1406 ق). ثواب الأعمال و عقاب الأعمال چاپ دوم ، قم : دار الشریف الرضی.
    3. ابن بابویه، محمد (شیخ صدوق). (1385). علل الشرائع. قم: کتاب فروشى داورى‏.
    4. ابن بابویه، محمد (شیخ صدوق). (1396ق). فضائل الأشهر الثلاثة. قم: کتاب فروشى داورى‏.
    5. ابن بابویه، محمد (شیخ صدوق). (1413ق). من لا یحضره الفقیه. چاپ دوم، قم: موسسه النشر الاسلامی.
    6. ابن براج طرابلسى، عبدالعزیز. (1406ق). المهذب. قم: دفتر انتشارات اسلامى.
    7. احسائی، محمد. (1405 ق). عوالی اللئالی. قم: دار سید الشهداء7.
    8. اردبیلى، سید عبدالکریم. (1423ق). فقه القضاء. چاپ دوم، قم: مکتب امیرالمؤمنین7.
    9. اشتهاردى، على پناه. (1417‍ق). مدارک العروة. تهران: دار الأسوه للطباعة و النشر.
    10. انصاری، مرتضی. (1415ق). رسالة فی منجزات المریض. قم: المؤتمر العالمی بمناسبة الذکری المئویة الثانیة لمیلاد الشیخ الأعظم الأنصاری.
    11. آملی، محمدتقی. (1380ق). مصباح الهدی فی شرح العروة الوثقی. بی‌جا: مطبعة الفردوسی.
    12. تبریزى، جواد. (1423ق). التهذیب فی مناسک العمرة و الحج. قم: دار التفسیر.
    13. جزائرى، سید محمد جعفر. (1416ق). هدى الطالب فی شرح المکاسب. قم: مؤسسه دار الکتاب.
    14. حائری قمی، محمدعلی. (بی‌تا). مختارات فی الأصول. تهران: مطبعه علمی‏.
    15. حر عاملى، محمد. (1409ق). وسائل الشیعة. قم: آل البیت:.
    16. حکیم، سید محسن. (1416ق). مستمسک العروة الوثقى. قم: مؤسسه دار التفسیر.
    17. حلبى، تقى­الدین. (1403ق). الکافی فی الفقه. اصفهان: کتابخانه عمومى امام امیرالمؤمنین7.
    18. حلی، نجم الدین (محقق حلی). (1408ق). شرائع الإسلام فی مسائل الحلال و الحرام. چاپ دوم، قم: مؤسسه اسماعیلیان.
    19. خلخالى‌، سید رضا. (1416ق). معتمد العروة الوثقى (تقریرات درس خارج آیت الله خوئی). چاپ دوم، قم: منشورات مدرسه دار العلم.
    20. خویى، سید ابوالقاسم. (1413ق). معجم رجال الحدیث. چاپ پنجم، قم: مدینه العلم.
    21. خویى، سید ابوالقاسم. (بی‌تا). مبانی تکمله المنهاج. بیروت: دار الزهراء.
    22. روحانى، سید محمد. (1419ق). المرتقى إلى الفقه الأرقى - کتاب الحج. تهران: مؤسسة الجلیل للتحقیقات الثقافیة.
    23. سبزوارى، سید عبد الأعلى. (1413ق). مهذّب الأحکام. چاپ چهارم، قم: مؤسسه المنار.
    24. سند بحرانى، محمد. (1423ق). سند العروة الوثقى-کتاب الحج. بیروت: مؤسسة أم القرى للتحقیق و النشر.
    25. سیوری حلی، مقداد. (1403ق). نضد القواعد الفقهیة على مذهب الإمامیة. قم: انتشارات کتابخانه آیت الله مرعشى نجفى.
    26. شریف کاشانى، حبیب الله. (1404ق). تسهیل المسالک إلى المدارک. قم: المطبعة العلمیة.
    27. شهیدی پور، محمدتقی. (1397). درس خارج اصول. قم: مدرسه فقاهت.
    28. شیرازى، سید صادق. (1427ق). بیان الأصول. چاپ دوم، قم: دار الانصار.
    29. شیرازى، سید محمد. (1413ق). الفقه، القواعد الفقهیة. بیروت: مؤسسه امام رضا7.
    30. شیرازى، سید محمد. (بی‌تا). إیصال الطالب إلى المکاسب. تهران: منشورات اعلمى.
    31. ضیائی فر، سعید. (1400). وظایف و اختیارات نظام اسلامی درباره پوشش زنان. قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
    32. طباطبائی یزدی، سید محمدکاظم. (1421ق). حاشیة المکاسب. چاپ دوم، قم: مؤسسه اسماعیلیان.
    33. طباطبائی یزدى، سیدمحمدکاظم. (1426ق). التعارض، قم: موسسه انتشارات مدین.‏
    34. طباطبایى قمی، سید حسن. (1415ق). کتاب الحج. قم: مطبعة باقرى.
    35. طباطبایى یزدى، سید محمد کاظم. (1409ق). العروة الوثقى. چاپ دوم، بیروت: مؤسسة الأعلمی.
    36. طباطبایى، سید على. (1418ق). ریاض المسائل. قم: مؤسسه آل البیت:.
    37. طوسى، محمد بن حسن (شیخ طوسی). (1351). المبسوط. تهران: المکتبه المرتضویة.
    38. طوسى، محمد بن حسن (شیخ طوسی). (1400ق). النهایة فی مجرد الفقه و الفتاوى. چاپ دوم، بیروت: دار الکتاب العربی.
    39. طوسى، محمد بن حسن (شیخ طوسی). (1407ق). تهذیب الأحکام، چاپ چهارم، تهران: دار الکتب الإسلامیة.
    40. فاضل هندى، محمد. (1416ق). کشف اللثام و الإبهام عن قواعد الأحکام. قم: دفتر انتشارات اسلامى،
    41. فاضل، محمد جواد. (1397). قاعده فقهی تقدم حق الناس بر حق‌الله، فقه و اجتهاد، شمارۀ 10، 9 – 25.
    42. فرجی، سید علی. (1430ق). تحقیق فی القواعد الفقهیه. قم: دفتر انتشارات اسلامى.
    43. کلینى، محمد. (1407ق). الکافی، چاپ چهارم، تهران: دار الکتب الإسلامیة.
    44. مامقانى، عبد اللّه. (1350ق). حاشیة على رسالة فی المواسعة و المضایقة. قم: مجمع الذخائر الإسلامیة.
    45. مجلسی، محمد باقر. (1403ق‏). بحار الأنوار، چاپ دوم، بیروت: دار احیاء التراث العربی.
    46. مدنى کاشانى، رضا. (1411ق). براهین الحج للفقهاء و الحجج. چاپ سوم، کاشان: مدرسه علمیه آیة الله مدنى کاشانى.
    47. مفید، محمّد بن نعمان. (1413ق). الإختصاص. مشهد: آستان قدس رضوى‏.
    48. مفید، محمّد بن نعمان. (1413ق). المقنعة. قم: کنگره جهانى هزاره شیخ مفید.
    49. مکارم شیرازی، ناصر. (1428ق). العروة الوثقى مع التعلیقات. قم: انتشارات مدرسه امام على بن ابى طالب7.
    50. نجفى، محمد تقى. (1427ق). تبصرة الفقهاء. قم: مجمع الذخائر الإسلامیة.
    51. نجفى، محمد حسن. (1404ق). جواهر الکلام فی شرح شرائع الإسلام، چاپ هفتم، بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
    52. همدانى، رضا. (1420ق). حاشیة کتاب المکاسب. قم: مؤلف.