بیتردید امام خمینی(ره) در استفاده از سیره عقلا به عنوان یکی از عناصر اصلی ترقی دهنده فقه، پیشرو بودهاند. با این وجود تحقیقات انجام شده پیرامون آراء اصولی ایشان در این مسئله، تفسیرهای گوناگون یافته است که نوشتار حاضر بر آن است تا تفسیر و تحلیلهای ارائه شده به ویژه در منشورات موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) در دو رکن نوع حجیتبخشی و حیطه حجیت را مورد نقد و بررسی قرار دهد. کاوش در این مسئله با هدف ارائه تبیینی نو از دیدگاه ایشان درباره دو حوزه گفته شده در سیره عقلا است که مصون از هرگونه تفسیر فرامتنی و گزینشی است و با ابزار جستجوی کتابخانهای پیش رفته است. بررسیهای این مقاله با روش توصیفی - تحلیلی بیانگر این است که اولاً، در مسئله حجیتیابی، امارات عقلایی حجیت ذاتی دارند و سیرههای غیر واقعنما به حجیت امضایی نیازمندند؛ برخلاف دیگر تحقیقات که هر کدام حجیت ذاتی یا حجیت امضایی را برگزیدهاند. ثانیاً، حجیت سیرههای مستحدثه نیز شرایط ویژهای در نگاه ایشان دارد که به ندرت تحقق پیدا میکند و انتساب مطلق حجیت آنها به امام خمینی(ره) نادرست است.
عظیمی, امین. (1403). ارزیابی منشورات اصولی درباره دیدگاه امام خمینی(ره) در حجیت سیره عقلا. جستارهای فقهی و اصولی, 10(1), 1-1. doi: 10.1022034/jrj/22321
MLA
امین عظیمی. "ارزیابی منشورات اصولی درباره دیدگاه امام خمینی(ره) در حجیت سیره عقلا". جستارهای فقهی و اصولی, 10, 1, 1403, 1-1. doi: 10.1022034/jrj/22321
HARVARD
عظیمی, امین. (1403). 'ارزیابی منشورات اصولی درباره دیدگاه امام خمینی(ره) در حجیت سیره عقلا', جستارهای فقهی و اصولی, 10(1), pp. 1-1. doi: 10.1022034/jrj/22321
VANCOUVER
عظیمی, امین. ارزیابی منشورات اصولی درباره دیدگاه امام خمینی(ره) در حجیت سیره عقلا. جستارهای فقهی و اصولی, 1403; 10(1): 1-1. doi: 10.1022034/jrj/22321